NO – Kemi Fysik Biologi och Teknik

Pedagogisk planering som klassen gjort själva utifrån att vi skulle arbeta med olika funktionshinder!

 

Idag skulle min svensk/fysik-lektion handla om att  utifrån olika fakta om hur man kan spara el skriva en insändare till en tidning. Mina elever undrade då ”Kan vi inte få göra en reklamfilm istället där vi berättar om varför och hur man sparar el?” Jag älskar när eleverna tar egna initiativ och såklart nappade jag på detta! Alla var eld och lågor och vilken arbetsglädje och vilken kreativitet de uppvisade! De flesta hade inte tidigare arbetat i iMovie, de hade ingen aning om hur man kunde spara el och efter en liten stund hade alla fått kläm på detta! Några använde färdiga trailers och andra gjorde egna filmer.

Jag är övertygad om att alla de förmågor som mina elever idag tränade på hade de inte fått chansen att träna på om de skrivit en insändare istället, all fakta jag tänkt de skulle få till sig fick de också förmodligen betydligt lättare eftersom de fick vara med och bestämma hur deras inlärning och deras färdiga produkt skulle se ut! Underbart med elevinflytande när eleverna är så fantastiskt kreativa!

Idag var vi ute i det härliga vintervädret på vår NO lektion till att börja med. Alla eleverna i klassen hade gjort sin läxa till idag – det handlade om att tillverka en egen termos. Alla hade fått i uppdrag att hemma tillverka en termos av en PETflaska. Hur de sedan gjorde för att denna skulle fungera så bra som möjligt som termos var helt och hållet upp till dom själva. Vilka fantastiska termosar vi fick ta del av idag! Alla fyllde sin flaska med varmt vatten. Vattnets temperatur mättes sedan och skrev ner. När et gått två minuter mättes temperaturen igen och antecknades. Så gjorde vi fyra gånger för att få ett hum om hur många grader det sjönk. Vissa termosar var bättre än andra och en del höll värmen hur länge som helst.  När vi kom in igen var det dags att skriva om det vi gjort. Alla skulle skriva ihop en instruerande text om hur de tillverkat sin termos och varför de använt just det material de gjort. Alla skulle sedan förklara lite hur en termos fungerar. När det var dags för rast var det inte många som kände för att gå iväg – alla var så oerhört engagerade i uppgiften att de bad om att få fortsätta på rasten! Arbetsglädjen var stor och frågan förmodligen den bästa en lärare kan få!

 

bild 1 bild 2 bild 3 bild 4 bild 5

Påväg in igen efter en lyckad mätning!
Påväg in igen efter en lyckad mätning!

bild 2

Att skriva en instruerande text om detta går bra!
Att skriva en instruerande text om detta går bra!
Att skriva en instruerande text om detta går bra!
Att skriva en instruerande text om detta går bra!
Att skriva en instruerande text om detta går bra!
Att skriva en instruerande text om detta går bra!

bild 1 bild 2 bild 3 bild 5

Det är viktigt att mäta av ordentligt.
Det är viktigt att mäta av ordentligt.
Det är viktigt att skriva ner resultatet noga!
Det är viktigt att skriva ner resultatet noga!
Att ta tiden mellan mätningarna!
Att ta tiden mellan mätningarna!

bild 4

MIN VANN!!!
MIN VANN!!!
Alla våra termosar!
Alla våra termosar!

bild 2 bild 3 bild 4

Fylla på vatten!
Fylla på vatten!

 

 

Nu har vi börjat med ett nytt arbetsområde och ett nytt ämne inom NO – FYSIK!

Idag har vi pratat om vad det är som händer när man spolar värme på en PETflaska med en ballong i toppen. Alla fick först fundera på vad de trodde skulle hända (hypotes) och sedan provade vi. Nästan alla var överens om att den kom att blåsas upp lite men de var inte lika säkra på varför. Efter en del diskussioner i klassen har vi kommit fram till att det är för att molekylerna rör sig snabbare i varm luft än i kall luft och då tar de större plats alltså går luften ut i ballongen! Samma sak händer med vätskan i en termometer. Den tar större plats när det blir varmare och den tar mindre plats när det blir kallare.

Vi har också pratat om atomer och molekyler.

atom 1atom 2

Här är den pedagogiska planeringen.

 

Uppdrag 12

Dags för det sista uppdraget i detta Kemiarbete! Jag hade blandat ihop två pulver i varje påse och det var upp till alla duktiga vetenskapsmän och kvinnor att ta reda på vilka två pulver som det är i påsen. Det gäller att ta tillvara på all den kunskap man fått under temat samt att använda de anteckningar man har. Det var valfritt om man ville jobba själv eller tillsammans med en kompis. Vilka duktiga barn som vi har som kalrar detta så galant! Alla hade koll och alla fixade att bevisa för mig vilka två pulver jag hade använt. Många använde sig av mycket smarta lösningar som inte krävde så mycket arbete andra gick en längre väg med många undersökningar för att säkerställa resultatet. Alla kom fram till de rätta svaren! Kanon!

kemi 8 kemi 7 kemi 6

Vila och pausa en stund för att fundera ut vilka undersökningar som man ska använda! 🙂

 

 

 

kemi 5 kemi 4 kemi 1

Uppdrag 11

Då var det dags att ta reda på vad det var för hemligt pulver som vi började undersöka i uppdrag 1. Alla var helt säkra på vad det var för pulver och många har varit säkra på det länge men – de måste tänka på att deras uppgift idag var att bevisa för mig vad det var för pulver. Det går inte att bara säga att det är det för jag ser det eller att jämföra med det man tror. Nej nu var det dags att ta nytta av de anteckningar man har gjort under hela arbetets gång och därifrån använda undersökningar som är bra och göra dessa för att bevisa att man hade rätt.

Alla fick börja med att enskilt skriva ner vilket pulver de trodde det var, vilka undersökningar som behövs för att bevisa det och hur de ska gå till väga. Även vilket material som kommer behövas skrevs ner. Sedan var det dags att göra undersökningen.

De hade alla väldigt smarta val. Alla trodde att det var potatismjöl som var det hemliga pulvret. Det var det enda pulvret som det hände något med då man droppade jod på och de som var snabbast och som tog tillvara på att de fick kolla bakåt i sina anteckningar valde detta som ett alternativ. Sedan var de tvungna att bevisa genom ett experiment till och de allra flesta valde då vatten. Med vatten och potatismjöl blev det stelt ganska snabbt och det var det enda pulvret det hände så på. En del bevisade med hjälp av ph-skalan och använde då rödkålssaft som en ph-indikator.

Kemi 10

Uppdrag 10

Nu skulle äntligen pulvren få namna istället för bara det röda, orangea, gröna, gula, blåa och gröna pulvret (trots att alla är vita…). Först var det viktigt att skriva en hypotes och därefter fick alla visa oss vuxna hur de tänkte och varför. Att gå tillbaks i sina anteckningar var det många som gjorde och en del visade tom framfötterna genom att prova om ämnena var basiska eller sura för att kunna dra slutsats om det kunde vara det ämne man gissade på – bra initiativ! Efter många bra och långa diskussioner fick alla ett papper där det stod egenskaper hos fem olika pulver och sedan skulle man skriva in vilken färg som stämde överens med dessa egenskaper. Ett detektivarbete tyckte en del. De flesta fick rätt och en del hade flera rätt på sin hypotes dessutom! Kul att alla blivit så naturvetenskpliga i sitt sätt att arbeta!

 

kemi 9 kemi 91 kemi 92 kemi 93 kemi 95 kemi 96 kemi 97 kemi 99 kemi 910 kemi 911

Uppdrag 9

Nu var det dags att prova vad som händer då man upphettar de fem okända pulvren. Vi pratade en hel del säkerhet och sedan var det dags att över ett värmeljus testa vad som händer om man värmer upp dem.

Två av pulvren var inte roliga alls där hände ingenting, det var det blåa och det gröna. De andra blev lite roligare. Det röda pulvret luktade mycket och smälte och till slut var det rinnande gulbrunt. Det gula pulvret rök och sedan smattrade det mycket, det bubblade och smälte men blev mer genomskinligt. Det orangea pulvret blev alldeles svart efter ett tag och luktade konstigt. Det rök också ganska mycket då man eldade på det.

9 1 9 2 9 3 9 4 9 5 9 6 9 7 9 8 9 9

Sammanfattning av vilka olika kemibegrepp vi har använt oss av och som vi har lärt oss under vårt tema såhär långt!

Wordle: Kemi

Wordle: Kemiord

Uppdrag 6, 7 och 8!

Idag fick vi prov på superduktiga vetenskapsmän som verkligen visar att de klarar av att arbeta på ett naturvetenskapligt sätt! Vi gjorde tre uppdrag på en och samma dag! En prestation. Vi skulle nu få testa att tillsätta ättika, jod och rödkålssaft till de olika pulverna. Vi skulle observera och anteckna vad som hände eller rättare sagt var det hände något annorlunda. Vi fick sätta lite pulver vid sidan om och där testa med bara vatten för att se vilken skillnaden blev om det blev någon. Vi kom fram till en hel del. När man tillsätter rödkålssaft blir det olika färger på alla pulverna. Det blev grönt på ett och olika toner av lila/rosa på de andra. När man tillsatte jod till det orangea pulvret blev det alldeles kolsvart som om det vore tjära. Nr man tillsatte ättika till det blå pulvret fräste det ganska mycket – det var spännande. Nästa vecka ska vi sammanfatta allt vi lärt oss och alla de observationer vi gjort!

 

Uppdrag 5

Nu var det dags att kolla vad som hänt med det som vi för en vecka sedan filtrerade. Vad spännande det var när vi insåg att det blivit kristaller på vissa av petriskålarna. Vi har dokumenterat och skrivit ner hur det såg ut. Här är en bild på hur de olika färgernas avdunstade lösningar och blandningar såg ut.

alla pulvren uppdrag 4

 

Att dokumentera har alla blivit mycket duktiga på. Att fundera och klura på vad som kommer hända och varför, att motivera sina svar det är alla mycket bättre på nu än för några veckor sedan! Vi har blivit ett gäng med vetenskapsmän som arbetar på ett naturvetenskapligt sätt!

blogg 10 blogg 9 blogg 8 blogg 7 blogg 6  blogg 4 blogg 3 blogg 2 Blogg 1

Uppdrag 4

Det fjärde uppdraget handlar om att blanda och filtrera. Alla måste träna på att skriva en hypotes innan de utför sina experiment och jag måste säga att alla har blivit så duktiga på detta! Uppdraget gick ut på att man skulle kunna ställa hypotes om vad som hände då man blandade de fem pulvren med mer vatten (10 ml). Vilken typ av blandning eller lösning tror man att det kommer bli? Sedan testar men för att se om resultatet blir som man trodde. Del två i detta uppdraget går ut på att se om man kan separera pulvret från vattnet igen genom filtrering. Samma här – först fundera ut hur man tror att de kommer bli och sedan testa. Så nu har vi två tvättlinor i klassrummet med blöta kaffefilter med pulverrester i som hänger på tork med tvättklämmor!

Kemi  4 1 kemi 4 2 kemi 4 3 kemi 4 4

 

Att kunna de olika begreppen lösning, mättad lösning, slamning och emulsion underlättar i arbetet. Vi har också bekantat oss med pipetter och petriskålar idag.

Att arbeta noggrant har alla förstått vikten av och det är även oerhört viktigt att följa de instruktioner som finns. Om det inte fungerar som man tänkt sig är det viktigt att kunna göra om igen.

Efter uppdrag tre insåg vi alla att vi behöver veta lite mer om blandningar och lösningar. Vi ska arbeta utifrån detta arbetsblad och vi kommer se en film. Det kan ju vara bra att läsa igenom pappret här som en sammanfattning!

Uppdrag 3

Då var det dags att göra nästa uppdrag. Att undersöka vad som händer när man droppar sex droppar vatten till varje pulver stod på tur. Uppdraget skulle utföras med stor noggrannhet eftersom det är så viktigt att då man arbetar naturvetenskapligt veta att man till exempel måste ha samma mängd för att kunna jämföra resultaten. Vi fick i uppdrag att även träna på att göra en hypotes (förutsägelse) innan vi utförde själva testet och en del hade rätt i hur de trodde. Vi pratade mycket om lösningar och blandningar och kommer fortsätta prata om det nästa vecka. Spännande upptäckter blev det också då en grupp ville testa att blanda alla pulver och sedan sätta på vatten – det blev glada tillrop då det började bubbla ganska mycket… 🙂

Uppdrag 3

Uppdrag 2

Nu har vi arbetat med uppdrag 2 i vår låda Kemiförsök och nu var vår uppgift att vi skulle ta reda på olika egenskaper om fem okända pulver. Vi ska göra detta på olika sätt de närmsta veckorna för att så småningom ha bevis för vilket det hemliga pulvret i påsen i början av temat är. Vi fick veta hur viktigt det är att vara noggrann och koncentrerad och att man behöver anteckna på ett bra sätt för att sedan kunna använda anteckningarna. Vi tänkte också på hur viktigt det är med ordning och reda då man laborerar för annars kanske man blandar de olika pulvren med varandra och då kommer inte egenskaperna att stämma överens längre.

kemi1 kemi2 kemi3

 

 

Idag fick vi första uppdraget i Kemiförsök! Vi fick ett hemligt vitt pulver som vi skulle undersöka närmre. I slutet av vårt temaområde kommer vi kunna med hjälp av olika naturvetenskapliga tillvägagångssätt bevisa vilket pulver det är i påsen!

Alla tyckte det var spännande att arbeta med Kemi på ”riktigt” och enda sättet att få ut alla på rast var att lova att vi fortsatte direkt efter rasten igen!   🙂

Kemiförsök

 

kemiförsök 1

5 reaktioner på ”NO – Kemi Fysik Biologi och Teknik

Lämna ett svar till Jenny Jönsson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *