NO (kemi, fysik och biologi) och teknik

Hjälp till lektionen måndag v. 5

[vsw id=”/drHedl_U-rs” source=”youtube” width=”425″ height=”344″ autoplay=”no”]

Vi har denna terminen startat upp arbete med Teknik till att börja med. Under några veckor framåt kommer vi arbeta med de sex enkla maskinerna samt lite experiment kring detta. Här är den pedagogiska planeringen som hör till området!

Fortsatt arbete med matens kemi. Idag undersökte vi vad som händer med vaniljsåsen då man tillsätter saliv. Vad är det i saliven som gör att såsen blir lös? Hur hänger detta ihop med kemi? Vi tränade på att göra en undersökning på egen hand med frågeställning, hypotes, dokumentation och resultat.

IMG_4960 IMG_4961 IMG_4963 IMG_4964 IMG_4965 IMG_4966 IMG_4972

Vi kollade sedan på en film med om amylaskalas från UR. Länken finns här under:

AMYLASKALAS

Efteråt tittade vi på en film till som handlade om olika typer av enzym och vad ett enzym gör och vad det är bra för i kroppen.

 

Arbetet med Kemi/biologi är i full gång. Vi arbetar just nu med kroppen varierat med NTAlådan ”Matens kemi”. Vi har just haft första praktiska laborationen där vi tränat på att arbeta systematiskt och följa instruktioner. VI kollar här om det finns druvsocker i olika mat. Vi ställer först en hypotes och gissar vad vi tror och efter det testar vi med en sticka som reagerar på socker. Finns det verkligen socker i ris? Och i korven? Det kommer bli spännande och nyttiga diskussioner veckan efter lovet om sockret i vår mat!

IMG_4739 IMG_4740 IMG_4741 IMG_4742 IMG_4743

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *