IKT på många sätt ger ökad kreativitet!

Bland annat arbetar vi med: Kahoot – anpassad frågesport som tex läxförhör, flippat klassrum med filmklipp eller ikt-anpassade uppstartsuppgifter, appen iMovie, appen iMotion, att skriva, att lyssna, att spela, att skriva/tala in berättelser via appar tex Puppet Pals, att göra bildcollage med appen Pic Collage, att göra digitala böcker via Book Creator, att prata engelska genom Avatarer i tex Buddy Poke, att spela olika engelskaspel för att öka ordförrådet, att söka information,  att översätta ord , att förstå texter, att färdighetsträna matematik, emgelska och svenska genom tex NOMP eller elevspel, att göra egna flippar för att förklara matematik, engelska eller kanske NO för andra, maila till andra sidan jordklotet, skypa med någon från ett annat land. Det finns inga gränser!

 

Jag använder IKT som en röd tråd i alla pedagogiska planeringar, i mitt dagliga arbete med eleverna och i de läxor som jag ger.

En blogg är ett fönster ut från klassrummet – synligt lärande.

Flippar som läxor – vinsterna är många med det! Alla får föreläsningen eller genomgången så många gånger de behöver, de kan lyssna igen under lektionen som ett redskap, de kan repetera inför prov. Alla kan lyckas och ingen behöver känna att de inte kan göra sin läxa. Vi kan också ha mer fokus på förmågorna och vi hinner arbeta med förmågorna i skolan – det ökar måluppfyllelsen.

En blogg ger också riktiga mottagare på det som eleverna presterar – när det är på riktigt blir det viktigt!

Därför är slutuppgifterna otroligt viktiga! De ska vara digitala, de ska vara något man är stolt över eftersom de kommer läggas upp på bloggen och de ska kunna passa alla och alla ska kunna lyckas. De måste vara tänkta till en riktig mottagare! Det blir entreprenöriellt lärande!

Här är några slutuppgifter mina elever har gjort!

BuddyPoke

iMovie

iMotion

 

Det behöver inte vara filmer som görs i olika appar – det kan lika gärna vara texter!

Argumenterande texter som läggs upp blir viktigt att dessa är rätt och så bra som möjligt. Sedan får eleverna tips och ideér av varandra till att göra om och förbättra.

ARGUMENTERANDE TEXTER

Elever som får möjligheten att uttrycka sig i bilder, fotografier, konstverk eller film blir mer kreativa!

Tema värdegrund har vi arbetat mycket med och då använt tekniken som en ingrediens i att visa upp värdegrundsorden – att göra värdegrunden levande med hjälp av IKT!

ALLJUNGEN 1

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *