Matematiklektion med toarullar i fokus!

[vsw id=”/_oIN1GQZ1mA” source=”youtube” width=”425″ height=”344″ autoplay=”no”]

Utifrån denna film och inspiration från  https://nicklasmork.wordpress.com/2013/12/04/toalettpapperspyramid-2/  skrevs först enskilda frågor och sedan två och två tillsammans valdes två frågor att lyfta i hela klassen. Därefter får alla sitta i grupper om tre eller fyra och lösa problemen.

Exempel på frågor:

Vad är omkretsen på pyramiden?

Hur många toalettrullar behövs det?

Hur många rullar finns överst i pyramiden på lager 8?

Hur lång tid skulle det ta att bygga en fjärdedel så stor pyramid?

Hur hög är pyramiden i meter?

Hur stor är arean på pyramiden?

Hur stor är volymen?

Hur mycket kostar alla toarullarna?

Hur långt är toapappret som används totalt?

Hur många lager (våningar) finns i pyramiden?

Hur mycket väger pyramiden?

Svaren kommer snart….

Vi valde att koncentrera oss på några av frågorna i helklass. Vi började med att räkna ut hur många pappersrullar som användes i bygget, det var 11440 stycken. När detta var uträknat kunde vi räkna ut hur mycket bygget hade kostat. Vi googlade och snittade att en toarulle kostade 5 kr då skulle det bli 57200 kr. Antalet våningar på pyramiden var 32 stycken, och höjden på den är ungefär 4,16 meter hög.

Jag skrev därefter två frågor på tavlan:

1. Hur lång blir sträckan som pappersrullarna tillsammans ger då de är utrullade? Svara i meter.

2. Hur många varv runt jorden räcker detta?

Det blev vilda och givande diskussioner mellan alla barnen på ett bra sätt.  Vi kom fram till att det var ungefär 34320 meter långt papper i alla rullarna sammanlagt. Det blev 34,32 km. Runt jorden var det 40075 km. Vi räknade då ut hur långt pappret räckte runt jorden genom att ta 34,32/40075 och fick fram svaret 0,008. Efter en del gemensamma diskussioner kom vi fram till att det betydde att det blir 0,8% varv runt jorden. Vi kom också fram till att det ungefär blev lika långt som från skolan till Helsingör.

Spontana kommentarer som att ”Det trodde inte vi att vi kunde räkna ut” kom från flera håll. Alla ville att vi så snabbt som möjligt skulle lägga ut detta på bloggen.

De områden inom matematik som diskuterade var många. Bland annat kom vi fram till att vi berörde och behövde ha kunskaper inom följande matematikområden:

Positionssystemet, multiplikation,division, addition, geometri, omkrets, area, omvandla m/km/mil, längdenheter, decimalform, källkritik, uppskattning och procent.

Ganska häftigt att det med hjälp av ett filmklipp kan skapas så många frågeställningar och matematiska diskussioner.

 


Prenumerera på nya blogginlägg

En reaktion på ”Matematiklektion med toarullar i fokus!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *