Glad påsk och kort veckobrev!

Nu kommer ett välförtjänt lov – det märks att både vi vuxna och eleverna är sugna på en ledighet. Känns som om allt har rusat på i full fart sedan vecka 8 och inflyttning i vår nya skola. Har lite dåligt samvete då jag inte hunnit med att ha alla samtal som jag velat men det är väl så att man inte kan hinna med allt. Vi har haft mycket mer att göra med och inför flytten än vi kunde tänka oss och sedan har vi fortsatt med förberedelser inför att barnen från Fur kommer veckan efter lovet. Jag kommer kalla er som har åtgärdsprogram efterhand framöver för att få till en uppföljning av dessa. Ni som känner att ni vill ha utvecklingssamtal med mig får höra av er annars väntar vi till de nya omdömena är skrivna. Jag tänker att vi kan uppdatera elevernas IUPer i skolan denna gången då jag märker att de har så bra koll själva nu på vilka utvecklingsområden de behöver arbeta med och tankar och idéer på vad de kan ha för att öka sina olika förmågor.

Några elever har gjort filmer på engelska och de ligger på fliken engelska- sånt vi själva gjort!

Jag hälsar Lina Kolb hjärtligt välkommen till vår klass, hon kommer ta över den roll som Pontus hade innan och kommer finnas i klassen terminen ut.

Under veckan har vi mest arbetat med IUPer och med olika funktionshinder. Veckan efter lovet kommer vi bland annat att fortsätta med detta men också börja arbeta med Kalle och Chokladfabriken i svenskan. Vi kommer skriva lite utifrån berättelsen som vi läst tillsammans i klassen och vi kommer tillsammans planera vad vi kommer arbeta med och hur samt även vad som ska bedömas utifrån kunskapskraven i svenska. Jag tänkte att vi i engelska ska börja skriva lite mer efter lovet och även träna på att förstå olika texter även om vi inte kan alla orden. En del nya grammatikområden kommer vi också att arbeta med.

I fysik har vi arbetat med parallell och seriekoppling och det kommer vi fortsätta med även veckan efter lovet. Parallellt med detta kommer vi börja arbeta med både teknik och biologi inom NO och någon lektion i svenska kommer också att gå till detta då man använder svenskan som ett redskap (läsförståelse, skrivförmåga tex) i de andra ämnena.

Vi kommer också att arbeta en del med hur eleverna har det på nätet. Vad får man skriva? Vad får man lägga ut? Hur gör man i olika sociala medier? Vad sparas? Med mera. Vi kommer lägga en del fokus på detta då det är högst aktuellt. Vi kommer i detta arbete också att få ha Andreas Glingfors på besök i år 4 – 6 för en timmes snack om nätet. Jag återkommer med tid för detta senare.

Ha ett skönt lov! Så ses vi igen efter lovet / Anne

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *